چگونه رومن گروژان از بزرگترین سانحه تاریخ مدرن فرمول 1 جان سالم به در برد

چگونه رومن گروژان از بزرگترین سانحه تاریخ مدرن فرمول 1 جان سالم به در برد

پیامدهای سقوط رومین گروسژان در بحرین
گتی ایماژ / سیم دار

سقوط آتشین رومین گروسژان در هنگام گرندپری بحرین یادآور حوادثی بود که در دهه 1970 فرمول 1 را دچار زخم کرد. اینکه این فرانسوی توانست با جراحات جزئی فرار کند ، یک معجزه خوانده شده است ، اما این امر بیشتر به مداخله الهی مربوط به پیگیری همه جانبه ایمنی ورزش موتور است. گروژان شاید زندگی خود را مدیون چندین دهه پیشرفت ایمنی تدریجی و فن آوری های جدیدی است که در این ورزش وارد شده است. این حادثه در دور ابتدای مسابقه رخ داد ، زمانی که راننده Haas Grosjean از مسیر مستقیم که بین پیچ های 3 و 4 قرار دارد عبور کرد. در با این کار او اتومبیل دانیل کویت را که در حال آمدن بود ، قیچی کرد و از مدار به طرف سدها فرستاده شد.

برای دیدن این تعبیه شده ، باید کوکی های رسانه اجتماعی را تأیید کنید. تنظیمات برگزیده کوکی من را باز کنید.

آنچه در پی آمد شاید تکان دهنده ترین صحنه در تاریخ اخیر فرمول 1 باشد. ماشین Haas هنگام حرکت با سرعت 137 مایل در ساعت (221 کیلومتر در ساعت) با زاویه تیز به مانع برخورد کرد. به نظر می رسد این امر منجر به باز شدن سد شده و قسمت جلویی خودرو در آن گوه ایجاد شده است. در حالی که هنوز دلیل دقیق این خرابی مشخص نشده است اما بسیار نگران کننده است ، نه تنها راننده بلکه کارگران کنار جاده را در معرض خطر جدی قرار می دهد. "سام کالینز" مهندس دیرینه ورزش اتومبیلرانی توضیح می دهد: "[The sport’s governing body] FIA از بسته های شبیه سازی پیشرفته برای مدلسازی تأثیرات احتمالی ، زاویه های ضربه و احتمال وقوع آن زاویه ها استفاده می کند." "سدی که Grosjean برخورد کرد موازی با مسیر نبود ؛ بلکه در زاویه قرار داشت ، زیرا بسته شبیه سازی موقعیت را مشخص کرد." در حالی که monocoque – پوسته فیبر کربن اطراف راننده – در داخل مانع گیر افتاد ، عقب ماشین از هم جدا شد و به وضوح پرتاب شد. این به خودی خود دلیلی برای هشدار نیست: کالینز توضیح می دهد که قطعات جلو و عقب یک ماشین فرمول 1 به گونه ای طراحی شده اند که در صورت لزوم برای محافظت از سلول ایمنی راننده از هم جدا شوند.

شکست منجر به آتش سوزی مسئله بسیار بزرگتری است. در خطوط حامل سوخت و مایعات دیگر از اتصالات "خشک شدن" استفاده شده است که در صورت قطع شدن توسط خودرو به دو قسمت ، باید آنها را ببندید. بدیهی است که این مسئله روز یکشنبه نبوده و منجر به فروپاشی Haas در Grosjean شده است. کالینز می گوید: "آتش سوزی کانون اصلی FIA خواهد بود." "به نظر من می رسد که سوخت می سوزد ؛ س isال این است که آیا از خط سوخت بوده که جای تعجب دارد ، یا آیا نوعی خرابی در مخزن سوخت وجود داشته است؟" مورد دوم ، قابل درک است که استانداردهای ایمنی این محصول که از Kevlar و لاستیک تولید شده است ، برای جلوگیری از آتش سوزی که بعد از ظهر یکشنبه مشاهده کردیم ، کاملاً آزمایش می شود. این ، همراه با شکست مانع ، موضوعات اصلی برای تحقیقات پس از سقوط خواهد بود. به همان اندازه که خود تصادف بسیار تکان دهنده بود ، واقعیت این بود که گروسژان توانست خودش را از ماشین خارج کند ، از یک محافظ محافظ بیرون بکشد و به سمت ایمنی حرکت کند. جان واتسون ، پنج بار برنده مسابقه فرمول 1 که در دهه هفتاد و هشتاد رانندگی می کرد ، تحت تأثیر چگونگی ظهور سریع فرانسوی از چنین حادثه ای خشن قرار گرفت.

واتسون می گوید: "پس از عبور از سد و یافتن خود در یک گلوله آتشین ، داشتن ذهن ذهن برای اینکه بتوانید خود را آزاد کنید و از شاسی بلند شوید ، که به شدت در اطراف شما می سوزد ، واقعاً قابل توجه است." وجود دستگاه ایمنی هاله ، یک میله تیتانیوم منحنی که روی کابین خلبان مستقیماً جلوی راننده نصب شده است ، باعث نجات جان گروژین شده است. این ویژگی بحث برانگیز توسط ژان تود ، رئیس FIA در سال 2018 انجام شد ، در درجه اول برای محافظت از راننده در برابر چرخ های شل و سایر آوارها. تصاویری که ماشین دفن شده در سد را نشان می دهد ، در برابر ضربه ای که در غیر این صورت توسط کلاه ایمنی تصادف راننده جذب می شود ، مقاومت می کند. "" من فی نفسه طرفدار هاله نبودم ، اما دیروز سود آن را به گرافیکی ترین حالت ممکن دیدم "می گوید واتسون. "این ، همراه با طراحی و یکپارچگی ساخت یک شاسی فرمول 1 ، چگونگی زنده ماندن Grosjean است." الکس بروندل ، یک راننده حرفه ای مسابقه که در مورد جایزه بزرگ یکشنبه برای F1TV اظهار نظر می کرد ، اضافه می کند که HANS (پشتیبانی از سر و گردن) دستگاه ، که از سال 2003 در فرمول 1 اجباری است ، نیز نقش اصلی را ایفا می کند. بروندل می گوید: "با توجه به زاویه ضربه ، من پیشنهاد می کنم که مهارکننده های سر بسیار زیاد روشن شده اند." "دستگاه HANS از بروز حوادثی که رانندگان از ناحیه کمر و گردن دچار جراحات وحشتناکی می شوند جلوگیری می کند. [basilar skull fractures]. بدون آن اثر اولیه زندگی رومن را تهدید می کرد و همچنین از فرار وی جلوگیری می شد. آتش سوزی نهایی. "در شعله های آتش ، Grosjean توسط لباس Nomex مقاوم در برابر شعله محافظت شد ، که به او اجازه داد چندین ثانیه را در آتش بگذراند در حالی که فقط از ناحیه دست و مچ پا دچار سوختگی جزئی شد. این جنبه از ایمنی F1 را می توان به سقوط نیکی لاودا در سال 1976 و همچنین مرگ پیرس کوراژ و راجر ویلیامسون در همان دهه بازگرداند. از این نظر ، این ورزش از دهه 1950 که رانندگان از کمربند ایمنی فرار می کردند ، در حالی که ترجیح می دادند در صورت آتش سوزی از ماشین پرتاب شوند ، مسیری طولانی را طی کرده است. سقوط Grosjean از بسیاری جهات یک حادثه عجیب و غریب بود. انتظار نمی رود اتومبیل ها در آن قسمت از مدار بحرین خاموش شوند ، همچنین پیش بینی نشده بود كه او از سد عبور كند یا آتش سوزی كند. بنابراین اغلب در گذشته F1 ، دنباله ای از شرایط پیش بینی نشده منجر به مرگ و میر شده است. این که روز یکشنبه این کار را انجام نداد ، بیانگر کارهایی است که با مرگ Ayrton Senna و Roland Ratzenberger در Imola در سال 1994 به طور جدی آغاز شد. واکنش این ورزش نیز بسیار جالب توجه خواهد بود. تاریخچه به ما می گوید که بزرگترین مبارزات ایمنی فرمول 1 به دنبال تصادفات مرگبار رخ می دهد. این بار ، کالینز معتقد است که حتی اگر راننده بدون آسیب دیدگی جدی دور شود ، با همان قاطعیت عمل خواهد کرد. "او می گوید:" از این چیزها درس های جدی آموخته شده است و من فکر می کنم فرمول 1 واکنش نشان خواهد داد. "این واقعاً جالب خواهد بود ، زیرا طراحی نسل بعدی اتومبیل ها را تغییر خواهد داد و این یک چالش فنی واقعاً جذاب است." داستان های جالب بیشتر از WIRED🇨🇳 بسیاری از جهان با موج دوم رنج می برند – اما چین اینگونه نیست تی در اینجا نحوه شکست Covid-19 cr به اشتراک گذاشتن رمزهای عبور با شریک زندگی خود وسوسه انگیز است اما باید دست از این کار بردارید … کلاهبرداری های الکترونیکی شاهزاده نیجریه از میراث طولانی برخوردار است ، از جمله افزایش رشد یک واحد بدنام پلیس

to به WIRED Podcast ، هفته علمی ، فناوری و فرهنگی گوش دهید ، که هر جمعه تحویل داده می شود👉 WIRED را در توییتر ، اینستاگرام ، فیس بوک و LinkedIn دنبال کنید